Без улицата дизайнерите са загубени

Ставам подозрителен, когато ми кажат за една жена, че е идеална, казва модният специалист

Доц. д-р Любомир Стойков е културолог, журналист и университетски преподавател. Доктор по филология. Доцент е по "Теория на модата" в Националната художествена академия и доцент по "Култура" и "Бизнескомуникация" в СУ "Св. Климент Охридски" . Преподава "Фирмена култура" и "Връзки с обществеността" в УНСС. Асоцииран член на Метрополитън мюзиъм в Ню Йорк. Шеф е на журито за "Златната игла" на Академията за мода. Автор и водещ на модното шоу "Чаровната диктаторка" по "7 дни" ТВ. По-важни книги: "Чаровната диктаторка", "Красотата на общуването", "Човекът отвън и отвътре", "Модата: от Нефертити до топмоделите", "Българската реклама" (с Г. Гроздев), "Връзки с обществеността и бизнескомуникация" (с В. Пачева), "Фирмена култура и комуникация", "Световната мода", "Алманах на българската мода" и др. Интервюирал е десетки световни знаменитости от модата, киното и рокмузиката.

Разговаря Валерия Христова

- Преди време модните новини достигаха в България поне след 2-3 години, така ли е все още или нещата се промениха?
- Промяната е наистина революционна. Сега на практика почти няма разлика между стила на обличане на модерните млади хора в Лондон, Париж, Ню Йорк, Милано и София. Благодарение на масмедиите, на световния фешън канал, на българските версии на списания като "Космополитън" и "Ел" младежта у нас е много информирана и научава светкавично модните новини.
- Живеем в сложно време, не всички хора у нас имат достатъчни материални възможности. Успява ли нашенката да направи от нищо нещо в гардероба си?
- Материалният недоимък е голямо изпитание за всички хора - и за мъжете, и за жените. Добре е, че българката е комбинативна, има усет за модерното и с едно малко хрумване или пък с една нова комбинация съумява да бъде модерна, елегантна и различна. Не всичко в стила е въпрос на пари. На първо място е чувството за промяна и способността да проявиш оригиналност, в т.ч. и към външния си вид.
- Наистина ли българката е сред най-красивите жени в света или това е мит, подобен на този за сексуалната надареност на българина?
- За мен това не е мит, тъй като съм бил в много страни на различни континенти и мога отговорно и откровено да кажа, че българската жена действително е превъзходна като хубост и като индивидуален чар. Освен това преди години бях чел изследване на Института за красота, в което българката е класирана на първите три места като една от най-красивите европейки. Ако това е мит, не виждам нещо лошо, защото митовете имат и много положителни функции.
- Умеят ли според теб младите момичета да се обличат добре?
- Те имат все по-големи възможности да избират и да откриват себе си чрез външността си. Непрекъснато срещам елегантно и свежо облечени момичета. За съжаление има и немалко зле и безвкусно носещи се госпожици.
- Не преекспонират ли понякога модните тенденции?
- По-скоро се получава нещо друго - в стремежа си непременно да се обличат според тенденцията, която е доста ефимерна и относителна, те често заличават индивидуалността си или пък я потискат с неподходящ стил - прекалено късо или дълго, твърде пъстро или пък убито, семпло или претрупано облекло.
- Мой приятел ми разказа, че негов гост от чужбина го попитал защо в центъра на София през деня се разхождат толкова много предизвикателно облечени жени? Как би коментирал това?
- Любопитно ми е какво би казал, ако ги види през нощта? И все пак, по-добре предизвикателно, отколкото невзрачно! Зависи, разбира се, от дозата екстравагантност и от конкретния случай.
- Като познавач на жената, мислиш ли, че българката днес е по-различна отпреди 20-30 години и с какво?
- Ласкаеш ме с прозвището "познавач на жените". Благодаря. Трудно е да се обобщи, но мисля, че днешната жена сякаш е загубила от предишната си романтика и духовна възвисеност (както и да се разбира това). Това, което ми харесва в днешната Ева, е, че тя е по-амбициозна, по-знаеща и можеща, което навярно се обяснява и с обстоятелството, че вече не е толкова зависима от мъжа, в материален и финансов смисъл. Допада ми, че съвременните жени са по-еманципирани и заедно с това ме смущава, че често пъти самите те не знаят какво да правят с тази неочаквана или дългоочаквана свобода.
- Често те питат коя от големите звезди в модния свят те е впечатлила най-много, но има ли някоя, която те е разочаровала и с какво?
- Чак за разочарование не мога да си спомня, но например с Мария Шнайдер (партньорката на Марлон Брандо във филма "Последно танго в Париж") разговорът ми вървеше трудно. Интервюирах я в Ню Йорк преди ревюто на Лойд Клайн, където имаше централна роля. Отговори на всичките ми въпроси, но имах усещането, че като велика актриса тя се притеснява, че едва ли не прави някакъв компромис като участва в модно ревю и журналистите проявяват интерес към нея не толкова като към кинозвезда, а като към манекенка, разпитвайки я повече за облеклото и стила й, отколкото за киното и филмите й. Но може и да се лъжа.
- Имаш ли някаква забавна ситуация при срещите си със звездни красавици?
- Винаги е забавно! Повечето от световните красавици, с които съм се срещал имат чувство за хумор и са ми помагали много по време на интервюто с шеги, комплименти, артистизъм и най-вече настроение. Те се държат топло, приятелски и с готовност отговарят на всякакви въпроси. Сещам се за различни забавни ситуации. Една от тях бе, когато интервюирах Клаудия Кардинале в Париж на ревю на Нино Черути и я попитах с какво е облечена в момента, предполагайки, че тя ще бъде с дреха на този дизайнер. Най-изненадващо чух от нея, че тя много харесвала Черути и обожавала стила му, но все пак на неговото ревю беше избрала тоалет на Джорджо Армани! Каза ми го с някаква смесица от притеснение и усмивка...
- Възможно ли е една жена да бъде идеална?
- А възможно ли е да има идеален мъж? Избягвам подобни квалификации. Предпочитам други: "близка до съвършеното" или "почти идеална". Ако ми кажат за някоя жена, че е идеална, ставам подозрителен. За мен идеалното е нереално.
- Кога Ева е най-красива, най-истинска? Може би, когато е по евино облекло?
- Истинската жена за мен е естествена, витална, богато емоционална и интелигентна. Ако трябва да говоря за голото женско тяло, няма да крия, че ме привлича повече хармонията, отколкото диспропорцията и че изповядвам естетическите принципи за женската красота, характерни за античните скулптори и ренесансовите художници.
- Когато общуваш с една жена, гледаш ли я с професионално око, за да разбереш повече за характера й? Кое от външния й вид го разкрива най-вече?
- Няколко неща: чувството за хумор, способността да бъде атрактивна, дискретната елегантност (проявена особено чрез прическа и грима). Имам специално отношение към парфюмите. В този смисъл мога да кажа, че жената се познава по уханието.
- Какъв пропуск или несъвършенство в тоалета на една дама би те подразнил най-много?
- Като цяло - липсата на усет и въобще на грижа за адекватната външност. В частност - разминаването между телесна даденост и избран стил; претрупаността, бутафорията и кичозността. Особено ме дразнят занемарените коси и ръце.
- Може ли модата или гардеробът на една жена да се превърнат в проблем за нея и в какви случаи?
- Да, когато тя не успее да изрази чувствата, които я вълнуват с помощта на облеклото. Бих я упрекнал, ако причината е в нейното неумение или дефицит на вкус и бих я съжалил, ако пречката е от материално и финансово естество.
- Какво мислиш за сценичния облик на попфолк звездите?
- Доста се промениха през последните години. Част от тях днес служат за еталон на модерно и свежо облекло. За външността им сега се грижат сериозни имиджмейкъри и добри дизайнери и това обяснява качествената промяна. Все още има обаче какво да се желае в посока избягването на вулгарното и натрапчиво-еротичното внушение чрез облеклото.
- Търсят ли те за съвет в областта на модата известни личности - политици, звезди от шоубизнеса?
- Да, често се случва, още повече, че това е част от моята консултантска дейност за публично поведение и изграждане на положителен имидж. В такива случаи избягвам да навлизам в подробности, воден от чувството за лоялност към моите клиенти. А техните желания са различни: от цялостна промяна на външността до конструиране на имидж за конкретен случай, пътуване, среща, преговори и т.н.
- А твоите студентки?
- И студентките, и студентите, на които преподавам са културни и богато интелигентни млади хора, които държат на външността си. Случва се често да коментираме и дискутираме различни аспекти от днешната мода. Взаимно си даваме съвети! Аз също се уча от тях на непринуденост и практичност в начина на обличане...
- Ако твоят син Калин беше Калина, кои три съвета би му дал най-напред?
- Ако става въпрос за съвети за външността, първият ще е да се облича според вкуса си и разбиранията си за елегантност, вторият, да не харчи излишни пари за дрехи, а третият, да проявява повече въображение и смелост!
- Тийнейджърите подвластни ли са на модата или търсят свои предизвикателства в начина на обличане и поведение?
- Повече ги харесвам, когато следват анти-модата, и се обличат по начин, твърде различен от официално лансирания от списания, реклами, телевизионни лайфстайл предавания. Много се интересувам от младежките субкултури и вярвам, че благодарение на тях се движи модата. Ако я няма улицата и уличният стил, световните дизайнери са загубени!
- Доколкото знам, суетата не ти е чужда. До каква степен се оставяш да те владее?
- Няма нищо лошо в това човек да е малко суетен. Да не забравяме, че суета означава и взискателност. Суетен съм по отношение на работата и творчеството си. Най-малко съм суетен по отношение на собствената си външност. Въобще на робувам на марковите облекла и предпочитам да си давам парите за книги и филми, отколкото за дрехи с известни етикети. Това, на което най-много държа е обувките ми да са в изряден вид.